A projekt részletei

Dátum
2016. 01. 28.
Szerző
Vajda József, Peti Péter
Eszközök
TAMRON SP 15-30 mm objektív, Nikon D750

A projekt leírása

Vajda József, építőmérnök és fotogrammeter, az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottság Örökségdokumentációs Szakbizottságának elnöke számol be a Magyar Állami Operaház homlokzatának I M S Építészeti Fotogrammetriai felmérése közben szerzett tapasztalatairól.

Irodánk célja kulturális örökségi javak megőrzésének kísérlete műemléki dokumentációkkal hazai és külföldi kutatási programok és projektek során, elsősorban gyakorlatorientált tevékenységgel.

Fontosnak tartjuk a történelmi múlt fennmaradt értékeinek hiteles megőrzését annak érdekében, hogy a jól azonosítható örökség a magyar és egyetemes történelmi, művészettörténeti és építészettörténeti ismereteinket gazdagítva épüljön be tudatunkba. Ilyen örökségünk például Ybl Miklós munkásságának kiemelkedő eleme, az Andrássy úton található Operaház épülete is. Az épület neoreneszánsz homlokzata páratlan építészeti részleteket hordoz, melyek autentikus dokumentálása izgalmas kihívás még a dokumentálásban tapasztalt és jártas team számára is.

E cikk keretében csupán azon elemek dokumentációs részleteit szeretném felvillantani ahol a TAMRON SP 15-30 mm F/2.8 Di VC USD objektív is bevetésre került. Ezek pedig azok a részek, ahol a helyszűke miatt igen körülményes a megfelelő felvételek (mérőképek) elkészítése. Pedig ezek elengedhetetlenül fontosak a feldolgozás során – a geometriai transzformációkat követően – abból a célból, hogy a CAD szerkesztés során elkészüljenek az ortogonális raszter-vektor úgynevezett hibrid mérnöki rajzok. A fotómunkák és a diszkrét lézeres letapogatás szempontjából két ilyen kritikus szakasza van a főhomlokzatnak: a kerengő és a szoborpark.

Néhány felvétel és fotó transzformátum jól mutatja, hogy a TAMRON SP 15-30 mm objektív, Nikon D750 vázon, jól vizsgázott. Az objektív 13 csoportba rendezett 18 lencsetagja a geometriai torzítások és a kromatikus aberráció területén is kiválóan teljesített. A bemozdulást is jól kiküszöbölte – különböző fényviszonyok közepette – a beépített stabilizátor. A TAMRON által fejlesztett bevonatnak köszönhetően (BBAR és eBAND) nem tapasztaltunk tükröződéseket. Mivel a lencsére – domborulata miatt – nem helyezhető fel szűrő ezért az antifouling bevonat víztaszító és szennyeződéstaszító tulajdonsága igen jól jött a néha szeles és párás meteorológiai körülmények között is. Rendkívül csendes az autófókusz és gyorsan reagálva áll tű élesre. (Nem különben, a végtelenített gyűrű segítségével a manuális fókusz is jól állítható.)

Az elkészült dokumentáció és a hibrid állományban a transzformált fotók magukért beszélnek. Ipolyi Arnold püspök, a magyar művészettörténet-kutatás atyja szavait idézve mondhatom az OBJEKTÍV jól vizsgázott:

„Őrizzük, tehát gyűjtsük össze értékeinket, nehogy végleg elvesszenek, s ez által üresebb legyen a múlt, szegényebb a jelen, kétesebb a jövő!”

© 2016-2017 Tripont Fotó Videó Kft. | Minden jog fenntartva! | tripont.hu